Quinoa

Datum: 4.11.2015
Quinoa

Superpotravina, pod českým názvem známá jako Merlík čilský.

  • Quinou odpradávna pěstovali Indiáni v jihoamerických Andách. Byla pro ně základní potravinou, a proto ji nazývali matkou obilí. Dnes je ve světě pro své výjimečné vlastnosti čím dál vyhledávanější a často se nazývá superobilninou budoucnosti.
  • Botanicky se nejedná o obilovinu, patří do stejné kategorie jako třeba špenát, mangold či řepa. Využít jí ale můžete úplně stejně jako ostatní obilniny.
  • Je vynikajícím zdrojem vápníku, bílkovin, železa, fosforu, vitamínů skupiny B, vitamínu E, draslíku a zinku.
  • Neobsahuje lepek.
  • Posiluje organismus s důrazem na podporu ledvin.
  • Je vhodná pro děti, sportovce, oslabené lidi a hlavně pro kojící maminky.
  • Je snadno stravitelná, s nízkým obsahem tuků a kalorií ve srovnání se živočišnými zdroji potravin.
  • Je velmi snadno a rychle uvařená, má výbornou, nadýchanou a lehce oříškovou chuť. Má podobné využití jako bílá rýže, kuskus nebo bulgur.
  • Můžete ji přidávat jako zavářku do polévek, do rizot a pilafů. Je skvělá v salatu, můžete jí naklíčit, plnit s ní papriky, rajčata, cibule, cukety. Je dobrá také jako sytá snídaně - smíchat s ořechy a medem nebo s nastrouhanou mrkví, kokosem, citrónovou šťávou a javorovým sirupem.
  • Před vařením doporučujeme vyprat v horké vodě. Pokud se vytvoří pěna při vaření, tak ji odstraňte - quinoa má pak jemnější chuť. Pro 4 porce uvařte 150 g quinoy ve 400 ml vody. Získáte tak asi půl kila uvařené quinoy. Do některých jídel, v nichž chcete měkčí a kašovitější konzistenci, zvyšte poměr vody.
  • U nás v obchodě seženete quinou bílou, černou a červenou.

 

Náš tip:

Před vařením vypranou quinou orestujte na oleji. Vařte jako bílou rýži asi 15 - 20 minut a nechte dojít pod pokličkou.

 

Chcete jíst jinak? Napište nám, rádi poradíme a najdeme vhodné potraviny a recepty.